lördag 5 september 2015

Virka och kroka

Att kroka är kul. 
Har inte gjort så mycket i den tekniken förut, som även kallas Tunisisk virkning. (Tunisian crochet)

Först försöket att kroka var ett event för ett par år sedan att göra en filt. 
Tröttnade snabbt. 


Hade förmodligen fel garn, så det blev jobbigt. 
Testade sedan på symässan i Malmö i fjor tror jag att det var. 
Blev en grytlapp, eller grytunderlägg.


Kul, men kände inte heller som "min" grej. 
Sen var det en väninna till mig, Annelie, som hittat en sjal hon ville göra.  
Mönstret fanns i en virktidning på engelska, 
och hon behövde min hjälp. 
Vi träffades och slog våra "kloka" huvud ihop, 
och efter det så har både hon och jag gjort ett par stycken av nämnda sjal,
som visade sig vara krokad i s.k. extended Tunisian knit stitch.


Här är min första sjal


Mönstret heter Raspberry Iced Tea och var med i tidningen Love of Crochet våren 2014.

Det är roligt med utmaningar. 
Nästa kom nu för ett par veckor sedan. 
Det presenterades en virkad poncho på Facebook, som många ville göra. 
Problemet?
Mönstret fanns bara på holländska. 
Problem är till för att lösas. 
Fick godkänt av mönsterskaparen att göra översättning. 
Med hjälp av google translate, Drops ordlistor och en holländsk arbetskamrat tog jag tag i det. 

Såhär blev ponchon.



Mönstret heter Boho poncho, 
och den svenska versionen kommer så småningom att finnas på ravelry tillsammans med originalet.

Men tillbaka till krokningen!!!

Har varit nyfiken på rundkrokning. Alltså att man går runt, runt, inte fram och tillbaka. 
Självklart eller hur?

Man har då en nål med en krok i bägge ändar.


Såhär blev min första mössa! 


Tyvärr för liten till mig själv, men den ska nog hitta en ägare. 
Varm och skön. 
Är nu på gång med den andra. Resultat kommer! 

Annars har jag virkat lite rutor till olika insamlingar. 
Ska sys ihop med andra rutor till filtar som sen ska säljas/auktioneras ut till välgörenhet. 







Inga kommentarer: